7, 8 en 9 augustus 2013 Underberg

9 augustus 2013 - Umtata, Zuid-Afrika

Dag 16, 17 en 18

Woensdagmorgen zijn we vertrokken richting Underberg. Dit plaatsje ligt aan de voet van de Drakensbergen. De weersvoorspellingen zijn slecht.

Het eerste stuk tot aan Durban rijden we langs de kust. Een grote drukte, veel bedrijven en heel veel verkeer. Iedereen rijdt als een idioot. Al gauw verlaten we de kust en gaan we richting het binnenland. Hier wordt het rustig en het landschap wordt steeds mooier.

Voordat we naar onze overnachting gaan, eerst nog even wat inkopen doen in Underberg (een echt Afrikaans dorpje) en de tour voor de volgende dag boeken. Hier werd ons verteld dat er voor de aankomende dagen sneeuw is voorspeld!

Einde van de middag kwamen we aan bij onze overnachting. Wat een plaatje. Uitzicht op de bergen en de rivier. Je kunt hier vissen, midget golfen, darten, tafeltennis enz. De nachten zijn hier echt heel koud. Na het eten gaat de houtkachel aan en zelfs de elektrische dekens gaan aan. Wat lag dat lekker!

Toen we wakker werden was het gelukkig mooi weer. Voor de zekerheid toch maar warme kleren aangetrokken. Om 9.30 vertrokken met een 4x4 de bergen in, de Sanipass. Dit is de enige overgang vanaf deze kant naar Lesotho. Een weg om nooit te vergeten, wat was dat indrukwekkend. Boven gekomen zijn we nog 7 km Lesotho ingereden. Daar hebben we een traditioneel dorpje bezocht. En het was daar zo koud, het sneeuwde zelfs. Maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben onze ogen uitgekeken. Boven aan de pas heb je de hoogste pub van Africa. Op een hoogte van 2874 meter. Hier hebben we een hapje gegeten. Daarna moesten we weer naar beneden. Wij hebben toch al veel in de bergen gereden, maar dit hebben we nog niet eerder meegemaakt. Ondertussen zit ons paspoort vol met stempels.

Vanmorgen werden we wakker met regen. Het was echt slecht weer, dikke mist en heel koud. Halverwege de middag knapte het weer op. Vandaag zijn we verder gereden richting de kust. Een tussenstop in Umtata (Mhtahta). Dit is de hoofdstad van de "Transkei". Het echte Africa. Het landschap veranderde meteen. Glooiend, overal hutten en rondavels in allerlei kleuren. In de dorpjes ziet het letterlijk zwart van de mensen. Dit gebied is heel erg arm. De mensen leven van landbouw en veeteelt. En veel mensen hebben aids.

Morgen gaan onze reis verder naar Port Alfred, de kust.

1. Francien:
    9 augustus 2013
    Ik val in herhaling, wat een belevenis is deze reis. Vooral ook voor de jongens. Erg mooi wat jullie allemaal zien en meemaken.

Groetjes weer uit Elst
  2. Menke Plate:
    11 augustus 2013
    Wauw wat een belevenis! Heel veel plezier en blijf genieten! Groetjes
  3. Samdebmat:
    11 augustus 2013
    hey luitjes,

weer erg mooi allemaal. Inderdaad iets voor ons. Moet Sam iets ouder zijn. Thnx voor de kaartjes! Sam vraagt of er ook dino's zijn. Sam heeft er al 1 gezien van dichtbij (zie foto).

[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/39541698/naamloos.png[/img]